-->
Ronald Robertson

Aaronn Avit Ajeng, PhD

Postdoctoral Researcher
  • Emailaaronnavit@um.edu.my
  • Phone+60 (14) 970 5384
  • ExpertiseBiology and Biochemistry
  • AffiliationUniversiti Malaya (UM)

Cara Melanjutkan Pelajaran Ke Luar Negara - United Kingdom (Part 2)

Hello readers!

Maaf kerana tidak update blog ini setelah hampir sebulan dibiarkan berhabuk. hehe

Saya amat busy dalam beberapa minggu ini sebelum berangkat ke Kuala Lumpur untuk mendaftar diri di Universiti Malaya (second intake) untuk undergraduate.

Dalam post saya sebelum ini, (sila check di sini) saya ada update mengenai tawaran belajar daripada University of Manchester dalam bidang Biokimia yang telah saya terima setelah menghantar permohonan melalui UCAS pada bulan-bulan yang lepas.

Dalam Part 2 ini, saya ingin kongsikan dua buah lagi tawaran yang telah saya berjaya dapat.

Saya amat busy sehingga tidak sempat untuk menyemak email. Namun pada hari ini, sebuah email daripada University of Birmingham masuk ke dalam mailbox menyatakan bahawa saya telah berjaya ditawarkan bidang Bsc. Biomedical Sciences ambilan September 2016.


Namun demikian, saya belum membuat keputusan untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara buat masa ini disebabkan keadaan ekonomi Malaysia yang agak kurang stabil. Namun kalau ada biasiswa, yes I will go.

University of Birmingham merupakan universiti yang ke 76 terbaik di dunia, gila lah siapa yang tak mahu masuk kan? Tapi duit maneeeee. :( doakan suapaya duit jatuh dari langit. Nak berjuta-juta ringgit hehe.

okay, enough about University of Birmingham. Now let's talk about another offer that I have received.

Sebenarnya offer ni dah lama saya receive, cuma belum ada masa nak update.

Saya juga telah berjaya ditawarkan tempat di Queen's University, Belfast dalam bidang Biomedical Sciences juga. Sebenarnya agak sedih sebab belum tentu dapat pergi kan? Duit takde. HAHA

 But it is okay. I know it was a waste of money untuk bayar permohonan UCAS sebanyak £23=RM200 lebih(rate of currency tahun lepas) sebab saya gunakan kesemua lima pilihan. 
takpa, kalau ada rezeki boleh lah pergi. Kita tak tahu apa yang Tuhan rancangkan. Tak salah untuk cuba apply kan?

So overall, saya telah menerima 3 tawaran daripada universiti di United Kingdom melalui UCAS. Satu permohonan telah ditolak sebab universiti tu tidak terima lepasan Matrikulasi Malaysia dan satu lagi tawaran sedang diproses(lamanya proses tu)



These three universities are top 200 in the world.(QS rankings 2015/2016)

University of Manchester = 33th
University of Birmingham = 76th
Queen's University, Belfast = 182th

universiti yang reject permohonan saya adalah Exeter College Oxford.  Yang sedang dalam proses adalah University of Nottingham.

Sekian sahaja update daripada saya.

So any inquiries about how to apply through UCAS, feel free to leave a comment or directly contact me through email: aaronn.avit@yahoo.com

I will try my best in answering any uncertainties!

Goodbye :) Happy Valentine's Day to lovers all around the world!

Comments